دارو خوردن سینمای برگزاری جشنواره جشنواره جهانی فیلم فجر

دارو خوردن: سینمای برگزاری جشنواره جشنواره جهانی فیلم فجر رسول صدرعاملی سینمای جهان تاثیر جشنواره دنیا فجر در جهان

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی ورود ارز صادراتی به بورس منتفی شد

با وجود این‌که قرار بود طی بخشنامه ابلاغ شده است از سوی معاون اول مدیر جمهوری بخشی از ارز ناشی از صادرات به بورس وارد شده است و با قیمتی توافقی در اختیار واردکن

ورود ارز صادراتی به بورس منتفی شد

ورود ارز صادراتی به بورس منتفی شد

عبارات مهم : بازار

با وجود این که قرار بود طی بخشنامه ابلاغ شده است از سوی معاون اول مدیر جمهوری بخشی از ارز ناشی از صادرات به بورس وارد شده است و با قیمتی توافقی در اختیار واردکنندگان قرار بگیرد، ظاهرا این تصمیم منتفی شده است و معاملات به جای بورس در سامانه نیما انجام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در سیاست تازه ارزی دولت که بیش از دو ماه به اجرا درآمده صادرکنندگان و واردکنندگان می توانستند ارز خود را در سامانه نظام یکپارچه ارزی (نیما) آورده و با قیمت مرجعی که بانک مرکزی آن را تعیین می کند مورد معامله قرار دهد. این در حالی است که ۸۰ درصد ارز ناشی از صادرات وارد سامانه نیما شده است و مورد معامله قرار می گیرد و واردکنندگان نیز ارز مورد نیاز خود را در این سامانه تامین می کردند، ولی به مرور بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) سیاست را به گونه ای دیگر عوض کردن داده و کالاهای وارداتی جهت دریافت ارز را اولویت بندی کردند. بر این اساس یک سری از کالاهای اساسی و حیاتی بر اساس درآمدهای نفتی تامین ارز می شود. دومین گروه مواد اولیه کارخانه ها و کالاهای مهم هستند که ارز آنها از طریق صادرات کالاهای غیرنفتی تامین ارز خواهد شد. ولی سومین گروه آنهایی هستند که بر اساس درآمد ارزی از محل ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی و همچنین ارز صادرکنندگان خرد به آنها ارز تخصیص داده شده است می یابد.

ورود ارز صادراتی به بورس منتفی شد

اما گروه سوم که باید ارز از محل ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی تامین می شد در ادامه مشمول دستورالعمل جدیدی شد به طوری که قرار براین بود تا طبق ابلاغیه جهانگیری-معاون اول مدیر جمهور- کلیه صادرکنندگان به غیر از صادرکنندگان فرآورده های نفتی، پتروشیمی، محصولات فولادی و فلزات رنگی که فهرست آنها از سوی وزارت صمت اعلام شد ارز حاصل از صادرات خود را به قیمت رسمی به واردات کالاهای گروه سوم تخصیص داده شده است دهند و حق استفاده از گواهی صادراتی را در بازار بورس با قیمت رقابتی به واردکنندگان این گروه از کالاها واگذار کنند.

گرچه در حدود دو هفته گذشته بحث های زیادی در رابطه با وقت شروع معاملات ارزی در بازار بورس مطرح شد و حتی در مورد قیمت گذاری اولیه این قیمت توافقی گمانه زنی هایی انجام گرفت، ولی امروز (چهارشنبه) بیانات مدیر کل بانک مرکزی به گونه ای موجب ایجاد ابهاماتی در جریان ورود ارز صادراتی به بورس شد. ولی اله سیف اعلام کرده است که بازار ثانویه از امروز کار خود را شروع کرده و از محل صادرات کالاهای بخش شخصی فعالیت می کند. وی گفته که این ارز به صورت فیزیکی ارائه نشده و از حساب صادرکننده به واردکننده انتقال یافته می شود.

با وجود این‌که قرار بود طی بخشنامه ابلاغ شده است از سوی معاون اول مدیر جمهوری بخشی از ارز ناشی از صادرات به بورس وارد شده است و با قیمتی توافقی در اختیار واردکن

در حالی این بیانات نشانی از معامله در بازار سرمایه نداشته که پیگیری این عنوان از مسئولان بازار سرمایه نیز با این توضیح همراه شد که هیچ معامله ای امروز در بازار سرمایه جهت ارز انجام نشده هست. از سوی دیگر این گمانه ها در روزهای اخیر مطرح بود که قرار است حواله های صادراتی از سوی صرافان مورد معامله قرار گیرد. پرسش ماجرا هم از صرافان در این رابطه با پاسخ منفی مطرح شد و بیان کردند که هیچ گونه گواهی صادراتی در بازار آزاد در قالب حواله معامله نشده هست. ولی پیگیری عنوان از منابع مطلع از این حکایت داشت که قرار نیست ۲۰ درصد ارز ناشی از صادرات غیرنفتی وارد بورس شود، بلکه جریان عوض کردن کرده و در سامانه نیما معاملات انجام خواهد شد. این در حالی است که تا پیش از این ۸۰ درصد درآمدهای ارزی در سامانه نیما مورد معامله قرار می گرفت و از این بعد ۲۰ درصد باقی مانده که به سامانه نمی آمد نیز وارد آن خواهد شد و به طور خاص جهت واردکنندگان گروه سوم معامله می شود.

در رابطه با قیمت گذاری معاملات باید توضیح داد که ۸۰ درصد ارز صادراتی که جهت دو گروه اول در سامانه نیما مورد معامله قرار می گیرد به روال گذشته براساس قیمت گذاری بانک مرکزی انجام می گیرد که اکنون جهت دلار قیمت مرجع حدود ۴۲۷۷ و جهت یورو نزدیک به ۵۰۰۰ تومان هست، ولی جهت گروه سوم که ارز ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی را دریافت می کند طبق همان بخشنامه ابلاغی معاون اول مدیر جمهور با قیمت توافقی است که ظاهرا چندان هم فاصله ای با قیمت های مرجع بانک مرکزی ندارد. این در حالی است که در زمانی که قرار بود ارز صادراتی وارد بازار سرمایه شود، قیمت های حدود ۶۵۰۰ تومان جهت آن مطرح شده است بود.

در مجموع می توان گفت که تنها عوض کردن در سیاستی که قرار بود جهت ارزهای صادراتی از محل ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی اجرایی شود به عوض کردن محل آن از بازار سرمایه و ورود به سامانه نیما است که در این حالت تمام ارزهای ناشی از صادرات به یک سامانه وارد شده است و مورد معامله قرار می گیرد.

ورود ارز صادراتی به بورس منتفی شد

واژه های کلیدی: بازار | صادرات | اخبار اقتصادی و بازرگانی


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار